Tadım, het toonaangevende merk van verpakte noten in Turkije, werd in 1971 in Istanbul opgericht door Mehmet Tekinalp
Tadım, marktleider in verpakte noten en gedroogd fruit in Turkije, werd in 1971 opgericht door Mehmet Tekinalp.
De familie Tekinalp uit de stad Gaziantep handelt sinds de jaren ’40 in pistachenoten en draagt vandaag, in de derde generatie, nog steeds in grote mate bij aan de populariteit van pistachenoten. De vader van Mehmet Tekinalp was de eerste die pistachenoten naar Istanbul bracht en verkocht. De families waren ook de eersten die in de jaren vijftig pistachenoten naar de Verenigde Staten exporteerden.
Mehmet Tekinalp besloot naast pistachenoten ook andere soorten noten en gedroogd fruit in verpakkingen te gaan verkopen. Vervolgens richtte hij Tadım op in 1971 en betrad hij de industrie voor verpakte noten.
De visie van Tadım werd toen ook heel duidelijk: “noten verpakken en klanten verse producten van de hoogste kwaliteit aanbieden tegen zeer eerlijke prijzen.”
De fundamenten waarop Mehmet Tekinalp Tadım vertrouwde, waren in de eerste plaats het waarborgen van de noodzakelijke hygiënische omstandigheden en het verlengen van de houdbaarheid van gedroogde notenproducten, die over het algemeen snel hun versheid verliezen.
De naam “Tadım” werd gekozen als merknaam om de smakelijkheid over te brengen. Het merklogo is ontworpen door de bekende graficus Mengü Ertel om de consument zo goed mogelijk te bereiken.
Met 49 jaar pionieren en marktleiderschap koopt Tadım grondstoffen van de hoogste kwaliteit, verwerkt en verpakt ze onaangeroerd in de productiefaciliteiten, zodat het product vers aan de consument kan worden geleverd. Tadım heeft hiervoor productiefaciliteiten voor noten, gedroogd fruit en mueslirepen in Gebze en Duitsland.